|

Документи

Документи

Календар

Черен календар на комунизма
Първата книга за лагера „Слънчев бряг” и ужаса, създаден от малките сталинчета ПДФ Е-мейл
ПАМЕТ - Книги
Написано от Христо Христов   
Неделя, 30 Март 2014 09:34
Share

alt
В ръцете си държа книгата "Слънчев бряг. Лагерът на смъртта" на историка Иван Минков, която ви представям тази неделя в електронната библиотека на desebg.com. Тя не само е първата за лагера край Ловеч, но и може да претендира за едно от първите издания след 10 ноември 1989 г., посветено на престъпленията на комунизма.

Приготвил съм я отдавна, но изчаквах традиционното поклонение в памет на жертвите на комунистическите лагери, което всяка година се провежда в Ловеч.

Трябва да отдадем заслуженото на автора, който без съмнение е смел човек. Защото и сега, четвърт век след краха на режима има немалко хора, които ги е страх да говорят за онова време. А какво да кажем да опишеш ада край Ловеч през 1990 г.

Това се потвърждава от написаното от Иван Минков в предговора към книгата, която може да намерите в библиотеките или в някой книжен антиквариат:

„Малцина си позволяваха да говорят за лагерите и винаги се озъртаха, даже да бяхме насаме.. Вживях се в стотици човешки съдби, в прекъснати човешки нишки. Заредиха се разкази за жестокости, изпъващи дори мозъка на костите истини.”

Авторът посочва, че за първи път започва да се занимава с лагера, известен от архивните документи като „Трудовата група, поделение 0789 през пролетта на 1986 г. още тогава той започва да търси бивши лагеристи, свидетели, хора от Ловеч.

Разбира се такава книга е немислимо да бъде легално издадена по време на режима. Но 10 ноември 1989 г. се оказва близко. Когато през март 1990 г. тогавашната Главна прокуратура образува секретното дело за убийствата в лагерите Иван Минков е човекът, първи започва да говори публично за лагера на смъртта край Ловеч и предоставя някои от материалите си на журналисти, които дават гласност на случая.

Книгата му, макар и неголяма по обем, е трудна за четене. Не заради нещо друго, а заради огромната емоция, вложена в разказа за случилото се през 1959-1962 г. край Ловеч. Ако някои от читателите не се е сблъсквал с тази тема дори може да не намери сили да понесе картините, които малката книжка разкрива. Самият автор посочва, че чрез писането на тази история се е самонаказал и вероятно наказва и читателя, „защото е зловещо”.

 Изградена на основата на разказите на преминали през лагера хора, книгата не е за хора със слаби нерви.

„Носене на тесни панталони. Въдворяване!
Носене на каси поли. Въдворяване!
Политически вицове. Въдворяване!

Ами че как така? Така! Теще се вглеждат в модата. Модата! Никакви Кристиан Диорки, Шанели, Бурда-мурда и какви ли не още западняшки централи!

Зози и соинги! Да ги нямаме такива! Само нашенски или най-много руски. Иначе въдворяване!

Може и само да си натопен. Въдворяване!

Истината! Тя тогава приличаше повече на Дантевия ад!”

По такъв начин Иван Минков рисува онова, което е характерно за режима в България в края на 50-те години. И неговите нравни, точно копирани от Съветския съюз. Нищо, че Сталин вече е починал, а култът към личността му е осъден. Нищо, че на Априлския пленум на ЦК на БКП през 1956 г. Вълко Червенков официално е заменен от Москва с неизвестния тогава Тодор Живков. Нищо, че уж комунистическата партия е обещала да не допуска „извращения” и „деформации” и режима ще се „размразява”.

Нищо такова няма. Авторът много добре е стигнал до сърцевината на управлението на БКП: „В тия времена съществуваха много, които сляпо поддържаха сталинския маниер на жестокост и зловонна безчовечност. Малки сталинчета – малки богове”.

Книгата съдържа и уникално приложение: снимков материал за първото завръщане на бивши лагеристи на каменната кариера след 10 ноември 1989 г. и първото поклонение през март 1990 г. а също така и някои важни партийни документи, свързани с лагера, а също така и писма на хора, преминали през лагера на смъртта, до автора на книгата.

Скоро в интернет попаднах на един учебен план за запознаване на ученици с историята на лагера край Ловеч и ми направи впечатление, че в посочените източници книгата на Иван Минков присъства. А това е много важно.


Иван Минков, „Слънчев бряг”. Лагерът на смъртта”, издателство на БЗНС, 1990 г., 112 страници.

 

Коментари 

 
+3 #6 svetlan 2014-04-01 23:03
Решихме да се върнем към едно припомняне.

Сталинизма е измислен от комунистите,за да оправдаят комунистическит е престъпления и издевателства.По този начин те казват-да,всички знаем,че народът е репресиран и милиoни хора са убити и преследвани,но виновникът е един и почина преди три години.Ако не беше този мерзавец,комуни змът щеше да е човещина и щастие от най-високо ниво.Никой нямаше да бъде преследван,нико й нямаше да бъде разкулачван,на никого нямаше да се отнема собствеността,в сички права и свободи шяда се толерират максимално и нямаше да има нито един "враг на народа".Въобще,този пуст Сталин как можа така жестоко да дискредитира тази "светла идея",която щеше да ни превози до "светлите хоризионти на комунистическот о бъдеще".Дайте да започваме борба срещу умрелия Сталин и живите му сътрудници.
И "десталинизацият а" започна също с разстрели.
Специалистите по "сталинизма" и "десталинизацитя " в България не казват кога е завършила "десталинизацият а " в Съветския Съюз.Въобще едва ли е имало край...

И днес много хора припяват тази приспивна песен-да,Сталин е лои,яи покрай него и нашия Червенков,на борба срещу сталинизма и сталинистите,ос таналите комунисти са доброта небесна
 
 
+1 #5 svetlan 2014-04-01 14:16
За силата на комунистическат а пропаганда говори и факта,че и лагериста,автор а на представената книга Г-н Иван Минков говори за "сталинизъм(стал ински маниер-И.М.)".Може би и той вярва сляпо на комунистическат а пропагнада.А освен "сталински маниер",какви други комунистически маниери е имало?
Но каква е разликата между този така силно рекламиран "сталинизъм" и обикновения комунизъм.Добре,сталинизм а е ликвидиран,а какво го замества след това? Явно не е демокрацията.
Замразяването е приключило,посл е следва "размрязяване",а после "топене",но какво аджеба идва след тези периоди?
Жалко,много жалко,дори известни български учени-историци и философи все още вярват на комунистическат а пропаганда.По този начин те я "легализират" и фаворизират.Докога?-изглежда за висчки времена.
 
 
+1 #4 svetlan 2014-04-01 13:34
Днес на обяд решихме да проявим толерантност и към читателя,който по тази тема ни е поставил "минус".Явно не е съгласен с нас,може би има право.

Уважаеми читателю,явно Вие вярвате в комунистическат а пропаганда за "сталинизма" и "десталинизма".Ваше право е,но бихте могъл да си зададете въпроса,кога е края на "сталинизацията" в България. Установихме,че начало няма и никой никога не е определял това начало,дайте задружно да открием поне края на "десталинизацият а" и да проявим добронамереност към комунистическат а сган.Тя и сега не знае кога е края на този период.
При комунистите няма нищо случайно,те са стриктни подръжници на периодизацията на живота и "партийната политика"-петилетки,едног одишни планове,тримесе чни,месечни,сед мични планове обещания,решени я,изпълнения.Едва ли тази стриктност не е приложена по отношение на "десетилетието на десталинизацият а"(1953-1963).Какво може да направите лично Вие и всички сериозни читатели,които вярват в този мит. Отивате в библиотеката "Св. Кирил и Методий" и поръчвате папките с вестник "Работническо Дело" от 1963г.Това е печатния орган на ЦК на БКП.
Започвате да прелиствате всеки брой от първи януари,впрочем няма да прелиствате нищо,а само поглеждате първата страница на всеки брой. Ако има отчет ,или информация за приключването на "десетилетието на десталинизацият а" в НРБ,ръководена от комунистите,то ще е публикувано само и единствено на първа страница,а ако е дълго,ще има и втора част на следващите страници.

Но,Но,Но ако не откриете подобна инфорамция ,или поне съобщение,че се е провел Пленум на Партията по този въпрос,явно не е имало никакъв подобен отчет и подобен период. Просто не възможно такова голямо и отговорно дело на комунистите да не е приключило официално и да не е съобщено на хората и комунистите.Няма никакъв шанс да се стигне до такъв пропуск.
Не е нужно да търсите евентуална информация в други вестници....
Защо Г-н Христов прави такова нововъведение в изследователска та си практика? Той работи вече четвърт век в свободна,демокр атична и комунистическа България и за пръв път в публицистиката и историята говори за "сталинчета".Изключително е трудно да предположим как е стигнал до това откритие.Нито един комунист и нито един лагерист до днес не са ги открили тези "малки сталинчета".Добре,няма нищо лошо постояно да се правят открития.
Нека да увеличим концентрацията на антикомунистиче ския лакмус и да попитаме съвсем вежливо откривателя на сталинчетата:
"Г-н Христов,кога за пръв път ги открихте тези "малки сталинчета" и как стана това откритие?".
Нашия екип е безпомощен да отговори....Който може,нека да помага...
 
 
+1 #3 svetlan 2014-04-01 00:29
Уважаеми читателю на сайта на Г-н Христов,който винаги или почти винаги ни поставяте скромното плюсче,решихме да посветим следното допълнение към анализа за новопоявената категория "сталинчета" специално на Вас.

Лагерите са създадени от комунистическат а сган по средата на "десетилетието" на борба срещу "българския сталинизъм".(има ли разлика между съветския и българския сталинизъм???-е,,,това е въпрос без отговор). Това е всъщност края на първата или началото на втората петилетка от тази люта борба.Какво може да се каже по този повод.
Отново прилагаме силата на елементарната логика,която задължително ни води до истината.
1.Явно през тези три години на съществуването на лагерите "десталинизацият а" в НРБ е била спряна от комунистическат а сган,за да може да се реализира тази акция срещу невинни български граждани.И да се избият с тояги близо 20 малди хора.Иначе не върви хе старната да се "десталинизира",хем да се убиват невинни хора.Или официално да има десталинизация, ,но скрито да се вършат убийствата,върв и,нали...Един вид,тези три години са си били чисто "сталинистки".
2. Има и друг вариант-комунистическат а сган си е провеждала нормалната "десталинизация",но по този случай е направила компромис. Кой не прави компромис? И хем се убиват невинни хора с тояги,хем "десталинизацият а" си върви по успореден път.При комунистите такива неща са напълно възможни.
3.Трети вариант е ,че е възможно конкретните комунистически идиоти-убийци ,които са създали лагерите да са били освобдени от процеса на "десталинизацият а".Кое правило няма изключение?
4. Четвърти вариант е самите създатели на лагерите да не знаят ,че комунистите провеждат стриктно "десталинизация" във всички сфери на "обществено-политическия живот на НРБ".И кой е този,който всичко знае."Десталинизатори те" си "десталинизират" комунизма в България,а създателите на легрите и убийците там си вършат своята работа,независи мо от "десталинизатори те".Защо пък трябва всичко да е зависило едно от друго?
5.Този,пети вариант е най-приемлив.Създателите на лагерите тайно не признават водената от техните главатари "десталинизация" и още по-тайно създават лагерите. С други думи,те нарушават партийната дисциплина. Ами то затова е дисциплина,за да се нарушава.

Има ли други варианти Уважаеми наш почитателю,койт о ни ласкаете толкова често? Разбира се че има,но всичките са идиотски и измамни,както и горните пет.Затова прекратяваме изброяването им и гръмогласно заявяваме,че е съществувал само един истински и обективен вариант-НИКАКЪВ "СТАЛИНИЗЪМ" не е имало и НИКАКВА "ДЕСТАЛИНИЗАЦИЯ" комунистическат а сган не провеждала.

И преди Червенков,и след него комунизма зазпази и доразви двата си фундамента-идиотизма и бандитизма.

Ще се почувствме неубедителни ако не покрием този коментар с антикомунистиче ския лакмус.
Ето го този публицистичен и исторически реактив-"А убийците на на Георги Марков какви са били "сталинисти" или "десталинизирани " вече "сталинисти".Нашата скромност тихичко казва,не!!!!-КОМУНИСТИ.....
 
 
+2 #2 svetlan 2014-03-31 18:03
Още малко пояснение за любителите на комунистическат а пропаганда по отношение на т.нар."сталинизъм" и борбата срещу него в НРБългария.
Нещата са елементарни до полуда:
1.От юли 1949г.до януари 1950г.(само за половин година) съветските комунисти ликвидират държавното и комунистичско ръководство на България-Димитров,Костов и Коларов.
Никой от тях АБСОЛЮТНО НИКОГА не се е определял за "сталинист". Всички те са имали много речи навсякъде-вътре в старната и извън нея,срещали са се с други комунистически лидери и никога не са говорили за никакъв "сталинизъм".Спомените на Гворги Димитров са публиквани в последните години.Там също няма и намек за "сталинизъм".Точно той да не знае,че е имало такова нещо след 20 годишен контакт със Сталин и живот в Съветския Съюз.И депутат във Върховния Съвет.Изводът е наложителен-БКП и нейното ръководтсво никога не са се определяли за "сталинисти".И никой не ги е определял за такива,както до смъртта им ,така и след това.
2.Втори извод е,че и на държавно ниво никой в НРБ не е говорил за никакъв "сталинизъм".България е комунистическа държава,напълно подчинена на Съветския Съюз и Сталин,а никой не знае,че е "сталинистка" и е въведен някакъв "сталинизъм".Никой не вижда нито началото му. Кой досега е посочил това начало? Има "сталинизъм",а няма начало.Това поразително съвпада с друга комунистическа пропаганда ,за т.нар. "фашизъм".Кой комунист досега знае кога е началото на този "фашизъм"?
3.Идва нов момент в болшевишката пропаганда през 1956г.в Съветския Съюз.Съветските комунисти откриват наличието на "сталинизъм" в тяхната държава и партия-банда.Българските комунисти автоматичеси реагират и още по-автоматически откриват "сталинизъм" и в България.Но не казват кой го е въвел и кога.И досега ръкводството на БКП до 1950г. не е определено като "сталинистко".С други думи,Димитров Костов и Коларов не са определени като "сталинисти".Първия министър-председател след съветската окупация е Кимон Георгиев,който също никога не е определян от комунистите за "сталинист".Пък и сам не се определя за такъв.Както и стотиците и хиляди комунистически функционери в тези години.
Извод-до 1950 г. в България не е имало "сталинизъм" и "сталинисти".Или ако е имало,той е въведен тайно и не от Димитров,Костов и Коларов.

4.В началото на 1950 съветските комунисти поставят начело на българската комунистическа държава друг свой агент-Вълко Червенков.Но и той никога в многобройните си речи не говори за никакъв "сталинизъм".И до смъртта си никога не се определял за "сталинист".Пресата и радиото също не говорят за "сталинизъм".
5.В НРБ се установява наличието на "сталинизъм" едва три години след смъртта на Сталин и то след като е открит в Съюза.Това е силно подозрително за всеки нормален човек,но комунистите(явн о и не само те) си приемат че това е правилно.А дори и сега ако българските комунисти ревизират своите позиции и кажат,че не е имало "стлинизъм",какво ще кажат НЕкомунистите?
6. Страшно неразумно е НЕкомунисти у нас да вярват в комунистическат а пропаганада,коя то е създала този мит за "сталинизм" преди около 60 години.Това е симптом на пълна деградация.Как може хора да вярват на комунисти?

Тук се налага да направим кратко прекъсване и да подходим директно към позициите на нашия домакин Г-н Христов.

Той не вярва на комунистическат а пропаганда,че комунистите не са убили Георги Марков. Неговата книга Убийте Скитник я убива-документално,ло гически,фактоло гически и пр.,комунистическа т а пропаганда е унищожена лично от него.И няма нито един антикомунист,ко йто да не е съгласен с него. Поне нашата група не познава такъв човек.В тезата му напълно са убедени и мнозинството от големите комунистически функционери и специално служителите на ДС.Не е възможно бивш служител,особен о генерал или офицер,който е прочел книгата да не вярва в отчета(картона) на разработката на писателя.Припомняме лаконичния край на отчета:

"Георги Иванов Марков-убит,Лондон"

Следователно Г-н Христов е на напълно правилни позиции по "случая Марков" и не признава за валидна комунистическат а пропаганда по този случай. Мотивите му са стопроцентова истина,която ще остане в историята на България.
Но нашата група ще използва съвсем нежно антикомунистиче ския лакмус и ще зададе пряк професионално-изследователско -публицистичен въпрос към Г-н Христов:
"Да,напълно сте прав,не вярвате на комунистите,че не те са убили Георги Марков ,но защо им вярвате за друг случай от тяхната пропагнада-за наличието на "сталинизъм" и "десталинизъм"(дестлинизация) .Веднъж им вярвате,веднъж не им вярвате.Когато не им повярвахте за убийството на Георги Марков,Вие предоставихте мотивите си и ги разобличхте пред народа и света,но не предоставяте мотиви защо им вярвате на "разработките" за "сталинизма " и "десталинизма"?"


Логиката крещи неумолимо-веднъж Г-н Христов вярва на комунистите,дру г път не им вярва. Веднъж( много пъти) ги разобличава,дру г път се съгласява с тях.И по този начин той казва на неговите почитатели-"уважаеми млади хора в България,за убийството на Георги Марков не вярвайте на комунистите,но за "сталинизацията" може да им вярвате,ето самия аз им вярвам,прави са напълно.Те много пъти лъжат,но по този случай не лъжат и може да им се доверите. Тяхното мнение е израз на пълна искреност и справедливост."

По този начин Г-н Христов казва на неговите читатели ,че по отношение на "сталинизацията" и "десталинизацият а" те са напълно прави и тяхното мнение не подлежи на разобличение.Казват комунистите,че е имало "сталинизация"-да,имало е,вярвайте им.Казват,че е имало и "дестлинизация"-да, имало е и още как,дори цяло десетилетие комунистическа България е "десталинизирана " от комунистите.Този период на "десталинизация" създаде лагерите в Ловеч и Скравена и точно "десталинизатори те" убивха с тояги невинни млади хора и хранеха прасетата с труповете им.Какъв ли щеше да бъде наречен този период ,ако нямаше такива лагери.....Нека младите хора да се опитат да отговорят.

В "десталинизирана България" комунистите убиха в затвора Борис Арсов,Георги Заркин , Володя Наков и много други невинни хора.Най-вероятно убийците са същите "десталинизатори ".Публикуваният текст от Упътването на ДС за умъртвяването на Борис Арсов излиза че е направено задължително от някой "десталинизатор".Какво ли упътване щяха да измислят комунистите ако не бяха се "десталинизирали ".
За убийството на Георги Марков няма да говорим,в него "сталинисти'не са участвали,а искрени комунсти-ленинисти. Гадове,както ги нарече самия той преди да издъхне.

Нашата група си задава логическия въпрос-коя ли ще е следващата тема от комунистическат а пропаганда,в която хора като Г-н Христов биха повярвали.Едва ли комунистите са прави само в едно нещо...Няма как,явно са прави и в други неща.Ние обаче не знаем....,не , много добре знаем-комунистите са патологични лъжци по всичко.Жалко за тези,които са им се доверили.И продължават да им се доверяват....
 
 
0 #1 svetlan 2014-03-31 06:44
Ново понятие се появява след повече от 60 години от смъртта на Йосиф Сталин.
Какво е това "сталинче",особено пък малко. А големи сталинчета има ли? Да се говори по този безотговорен начин е обидно към паметта на жертвите на комунистическия режим.

Никой никога не се е определял в България за "сталинист",дори най-приближените български комунистически функционери до Сталин и Съветския Съюз по принцип.Както преди смъртта на Сталин,така и след това.Умира Сталин и след няколко години се появява в Съветския Съюз "сталинизма".След това се появява и в България,после пък има две петилетки борба срещу "наследството на сталинизма".

Истината е,че не е имало нито сталинчета,нито димитровчета,ни то червенковчета,н ито юговчета,нито живковчета. Имаше една дива и зла като пума комунистическа банда,която съсипа държавата и народа.Последствията ги виждаме на всяка крачка.
 

За да публикувате коментари, трябва да сте логнат в сайта с избраните от вас потребителско име и парола

FacebookTwitter
Google BookmarksLinkedin
MySpaceRSS Feed

Регистър

Виртуален музей

Виртуален музей на българския комунизъм

Коментарно

Коментарно

Библиотека

Библиотека

Речник

Коментарно
https://www.Autodoc.BG
Програма достъп до информация
Декомунизация
Христо Христов